Pols aandoeningen icon

DeQuervain tendinitis

Een DeQuervain tendinitis is een ontsteking van de pezen die langs de duimzijde van de pols liggen. Dit ontstaat door een overbelasting van de pols en wordt vaak gezien bij het uitvoeren van repetitieve bewegingen. We zien het ook frequent na de zwangerschap en bij post-menopauzale vrouwen.

Pijn en zwelling aan de pols in het verlengde van de duim is het belangrijkste symptoom. De pijn neemt toe bij repetitief gebruik van hand en duim wanneer men dingen wil heffen of de pols draait.

In de meeste gevallen kan de diagnose gesteld worden op basis van het klinisch onderzoek. Er wordt een test van Finkelstein uitgevoerd. In deze test maakt de patiënt een vuist met de vingers over de duim. Dan wordt de vuist gebogen in de richting van de pink. Bij twijfel kan een echografie aangevraagd worden.

Rust door een gips of brace te dragen kan helpen in combinatie met ontstekingsremmende medicatie. Indien dit niet helpt kan een inspuiting met cortisone gegeven worden rond de ontstoken pezen. Wanneer de symptomen ernstig blijven en er geen verbetering optreedt kan chirurgie worden aangeraden. De operatie wordt in het chirurgisch dagziekenhuis onder plexus verdoving uitgevoerd. Tijdens de ingreep wordt het compartiment geopend dat de geïrriteerde pezen omsluit en wordt er gekeken of er extra tussenschotten aanwezig die ook geopend moeten worden.

Na de ingreep wordt de pols meestal 2 weken geïmmobiliseerd door een gips gevolgd door oefeningen om de duim en pols terug soepel te krijgen. Tot 4 weken na uw operatie moet u kracht met de pols vermijden. Meestal komt de mobiliteit terug door zelf te oefenen. Soms is kinesitherapie nodig.