Springvinger

Een springvinger (klikvinger, triggerfinger) is het gevolg van een bemoeilijkte doorgang van de buigpezen van een vinger onder een kleine bindweefselbrug in de handpalm, aan de basis van de vinger. De pees is te "dik" door zwelling (ontsteking) waardoor de pees niet meer vlot kan glijden doorheen de peesschede.

Een springvinger of springduim begint vaak met pijn aan de basis van de vinger of duim. Soms is er een zwelling zichtbaar of voelbaar. Bij het bewegen van de vinger is er een verspringend gevoel. Soms blokkeert de vinger in geplooide positie en moet deze opnieuw rechtgetrokken worden. Soms klaagt de patiënt dat hij zijn vinger niet meer volledig kan strekken of plooien.

Een springvinger is voornamelijk een klinische diagnose en bijkomende onderzoeken zijn meestal niet nodig.

Het doel van de behandeling is ervoor te zorgen dat de pees niet langer hapert en dat de vinger of duim weer volledig bewogen kan worden zonder pijn. Een infiltratie met een lage dosis cortisone in de peesschede kan de zwelling en pijn verminderen en soms de klachten definitief doen verdwijnen. Wanneer dit niet succesvol is, zal een operatie noodzakelijk zijn. Deze ingreep wordt uitgevoerd via het chirurgisch dagziekenhuis, onder lokale of locoregionale verdoving. Er wordt een kleine incisie gemaakt aan de basis van de vinger in de handpalm en een deel van de peesschede wordt geopend. Soms wordt er ook ontstekingsweefsel rond de pees weggenomen (synovectomie).

De vingers moeten meteen na de operatie bewogen worden, ook de geopereerde vinger. Door de vinger te buigen en te strekken worden verklevingen tussen de buigpees en de peesschede voorkomen. De eerste 10 tot 14 dagen moet de wonde droog en proper gehouden worden. Gedurende die tijd kan de hand in beperkte mate gebruikt worden, en na het verwijderen van de hechtingen (na twee weken) kan de hand weer volledig normaal gebruikt worden. Sommige patiënten ervaren na de operatie nog enige tijd een lichte zwelling of stijfheid ter hoogte van de vinger. Regelmatig stretchen van de vingers blijft echter heel belangrijk, ook bij pijn. Soms is kortdurend kinesitherapie nodig voor littekenbehandeling en stretching en mobilisatie van de vinger.