Elleboog aandoeningen

Tenniselleboog

Tenniselleboog of "laterale epicondylitis" is een ontsteking van de pezen aan de buitenkant van de elleboog die erg pijnlijk kan zijn bij het grijpen van dingen. Omdat mensen die tennis spelen of andere racketsporten beoefenen dit probleem soms ontwikkelen door een slechte speltechniek, is het gekend geraakt onder de naam tenniselleboog.

De zone die de meeste last geeft, is gewoonlijk het beenderig uitsteeksel aan de buitenzijde van de elleboog (laterale epicondyl). Dit is de plaats waar de strekpezen van de pols op aanhechten. Deze zone voelt meestal pijnlijk aan bij drukken. De pijn wordt meer uitgelokt bij het strekken van de pols of de vingers tegen weerstand. De pijn is over het algemeen meer aanwezig tijdens of na herhaaldelijk gebruik van de arm, hand en pols. In meer ernstige gevallen kan zelfs het opnemen of grijpen van lichte voorwerpen erg pijnlijk en moeilijk zijn.

Een tenniselleboog is in eerste instantie een klinische diagnose. Soms worden radiografische opnamen alsook een echografie genomen om te zien of er geen andere oorzaken zijn die het klachtenpatroon kunnen verklaren.

Wanneer een heelkundige ingreep heeft plaatsgevonden, zal heel progressief mobilisatie van de elleboog toegelaten worden. De instructies van de chirurg dienen nauwgezet opgevolgd te worden om een nieuwe overbelasting te vermijden. Krachtsinspanningen dienen nog enkele weken vermeden te worden. De kans op succes en dus het volledig verdwijnen van de klachten is bij elke behandeling ongeveer 80%.